Аерація і фільтрація води

Тема у розділі 'Акваріум', створена користувачем Nadia, 21 кві 2015.

  1. Nadia
    Offline

    Nadia Administrator Команда форуму

    Реєстрація:
    4 лют 2015
    Повідомлення:
    476
    Аерація води в акваріумі
    Концентрація кисню, розчиненого у воді, знаходиться в прямій залежності від заселеності акваріума, його глибини, площі водної поверхні, режиму освітлення, температури води і від деяких інших факторів. Величезну роль у підтримці нормального кисневого режиму в акваріумі грають водні рослини. У великих акваріумах, які добре засаджені рослинами і містять відносно мала кількість риб, можливо самозабезпечення киснем, оскільки він у достатніх кількостях утворюється в результаті фотосинтезу. На перший погляд, додаткова його поставка шляхом аерації, тобто продуванням повітря через воду, зайва. Однак на практиці, як правило, настає брак кисню.
    [​IMG]

    Фактори, що впливають на вміст кисню у воді

    Температура.
    На вміст кисню у воді впливає температура води: чим тепліше вода, тим менше в ній міститься кисню, і навпаки. Крім того, підвищена температура прискорює метаболічні процеси у риб, в результаті чого їх потребу в кисні підвищується саме в той час, коли його вміст у воді знижується. З цією проблемою можна впоратися шляхом більш інтенсивної аерації.

    Рослини.
    Рослини часто цінуються за їх здатність виробляти кисень. Однак слід пам'ятати про те, що в нічний час вони самі споживають кисень і виробляють вуглекислий газ. Таким чином, хоча рослини дійсно можуть допомогти задовольнити потреби риб в кисні вдень, зате вночі все живе в акваріумі конкурує в боротьбі за кисень, зміст якого в цей час доби знижується. Тому в акваріумах, густо засаджених рослинами, ночами може відчуватися нестача кисню.

    Равлики і інші живі істоти.
    Велика популяція равликів може мати значний вплив на вміст кисню в акваріумі. Те ж саме можуть робити і бактерії. Споживання кисню аеробними бактеріями, які беруть участь в азотному циклі, допустимо, тому що замість цього вони приносять значну користь. Однак, якщо в акваріумі спостерігається надлишковий вміст органічних відходів (наприклад, через регулярне перегодовування риб), популяція бактерій буде рости і поглинати більше кисню, ніж у випадку, коли риб годують раціонально. Равлики, зрозуміло, теж збільшують вміст органічних відходів.

    Значення аерації води акваріума, яка виробляється за допомогою спеціальних компресорів, що продувають крізь неї повітря з розпилювачів, полягає не тільки в насиченні води киснем.[​IMG] [​IMG] [​IMG] Аерація, крім усього іншого, викликає змішування шарів води за допомогою пухирців повітря, сприяє вирівнюванню температури в акваріумі на всіх його рівнях, і особливо, якщо вода штучно підігрівається, усуває різкі перепади температури води, як по горизонталі, так і по вертикалі. Крім того, циркуляція води, створювана потужним потоком повітря, імітує певні екологічні умови, які необхідні різним видам акваріумних риб. Аерація води акваріума сприяє збільшенню проточності грунту, забезпечує створення необхідних умов для нормальної життєдіяльності грунтових бактерій, що запобігає накопиченню і загниванню органічних залишків і тим самим утворення таких шкідливих для риб газів, як аміак, метан і сірководень.

    Фільтрація води в акваріумі

    Фільтрація води в акваріумі необхідна для механічного очищення води від суспензії, для хімічної очистки води від продуктів життєдіяльності риб і іншого населення акваріума.

    У всіх, навіть правильно обладнаних і збалансованих акваріумах повинна проводитиметься очищення води від частинок бруду, залишків корму, слизу і накопичуються продуктів обміну речовин, якщо на дні і рослинах накопичується бруд, вода каламутніє, особливо якщо в акваріумі живуть риби, які риються в грунті. У певних випадках очищення води слід вважати необхідним, особливо в перенаселених акваріумах.

    Вода в акваріумах очищується за допомогою фільтрів. Принцип дії фільтрів заснований на наступному: бульбашки повітря, проходячи через тонку трубку, захоплюють з собою воду, яка, проходячи через наповнювач - фільтрувальний елемент, що знаходиться на дні або в грунті, залишає в ньому зважені частинки і, очистившись, повертається в акваріум. У більшості фільтрів для акваріумів циркуляція води здійснюється за рахунок руху бульбашок повітря, що нагнітається компресором.

    У великих акваріумах з великою кількістю великих, які порпаються в грунті риб доцільно застосовувати фільтри відцентрового типу з автономним двигуном. Для механічного очищення води від зважених часток у всіх типах фільтрів застосовують наповнювач - пісок, капронову нитку-путанку, паролон, інші пористі нейтральні матеріали.

    Процес фільтрації складається з двох фаз: механічної та біологічної. На фільтруючому матеріалі затримуються частинки бруду - це механічна фаза. А потім на цей бруд накидаються бактерії сапрофіти і розкладають її до простих мінеральних речовин. В ідеалі до води, вуглекислого газу, нітратів та деяких інших. Це біологічна фаза. І якщо вона виконується в повному обсязі, вода в акваріумі завжди буде кристально прозорою.

    Але це в ідеалі, тобто, якщо субстрат фільтра густо заселений бактеріями. По суті справи фільтруючий наповнювач це гігантська колонія мікроорганізмів. Але в новому фільтрі ще не встигло оселитися достатня кількість мікроорганізмів. Якщо фільтр кожен раз добре відмивати, то знову ж таки потрібних мікроорганізмів у необхідній кількості там не буде! У цьому випадку біологічна фільтрація акваріумний води буде виконуватися далеко не в повному обсязі. Вода акваріума буде насичена напіврозкладеними органічними речовинами і вже прямо в ній у величезній кількості розлучаться мікроорганізми, які роблять її білувато-каламутній! Фільтр практично не затримує бактерій і сподіватися їх відфільтрувати марно.

    А що ж тоді робити? Можна не робити нічого - саме з часом пройде. У фільтрі поселяться "правильні" бактерії, коли їх стане багато, вони не допустять викиду у воду напіврозкладеної органіки і вільно плаваючі у воді бактерії помруть від голоду - біла каламуть зникне. Вода стане прозорою, в акваріумі встановиться біологічна рівновага.

    Мити наповнювач фільтра треба тільки за потребою. Тобто тоді, коли його заростання бактеріальними плівками і мулом почне заважати прокачування води. При цьому категорично не можна використовувати ніякі миючі засоби. Найкраще прополоскати його у воді, завантаженої з того ж акваріума при її частковій підміні. Мета такої процедури - не відмити фільтр до стерильної чистоти, а звільнити пори наповнювача і відновити досить вільний протік води через фільтр.

    Процес встановлення біологічної рівноваги можна у багато разів прискорити якщо в новий акваріум поставити СТАРИЙ БРУДНИЙ ФІЛЬТР з іншого акваріума, або внести достатню кількість (приблизно 10%) старого грунту. Є спеціальні бактеріальні препарати, які теж помітно прискорюють цей процес.

    І на кінець відповімо, ЧОМУ не можна відключати акваріумні фільтри. Та тому, що насправді він живий, і без притоку свіжої води, насиченої киснем, швидко помре. Натомість корисних нітрифіцірующих бактерій в ньому оселяться анаеробні мікроорганізми, які почнуть виділяти сірководень і метан. Якщо запустити, не промивши, вимкнений фільтр, простояв кілька днів, риби можуть отруїтися.

    В даний час існують фільтри, які не тільки очищають акваріумну воду від каламуті, а й одночасно є свого роду регуляторами хімічного складу води. У цих фільтрах в якості фільтруючого наповнювача використовується іонообмінна смола, торф'яна крихта, активоване вугілля, інші матеріали.

    Вибір фільтра залежить як від розмірів акваріума, так і від числа і чутливості мешкають в ньому риб. У принципі розрізняються два види фільтрації: внутрішня і зовнішня.

    Які ж типи фільтрів бувають:

    Донні, встановлюються на грунті або усередині нього;
    Внутрішні, укріплюються на внутрішній стінці акваріума;
    Зовнішні, що стоять окремо від акваріума або прикріплюються на зовнішній стінці акваріума.

    Донний фільтр
    Ці фільтри володіють певними перевагами. Створюючи рух води в грунті, ці фільтри сприяють розвитку корисної грунтової мікрофлори. Проте нормально функціонувати донний фільтр може тільки тоді, коли грунт володіє достатніми дренажними властивостями.
    До недоліків донних фільтрів відноситься незручність їх обслуговування.
    [​IMG]


    Внутрішній фільтр

    Ці фільтри більш прості і зручні в застосуванні. Такий фільтр є розпилювач, який знаходиться всередині поролонової камери, розташованої біля дна. Для його очищення досить зняти поролоновий чохол, промити його, віджати і надіти знову. Перевага внутрішньої фільтрації складається головним чином у тому, що вона відбувається прямо на місці, і бруд збирається і забирається прямо усередині водного резервуару. Сам фільтр, якщо дивитися на нього зайвий раз не хочеться, можна прикрити корягою або каменем. Коли патрон забивається, його можна дістати і почистити, не піднімаючи багато бруду.
    [​IMG]


    Зовнішній фільтр

    Ці фільтри найбільш складні у виготовленні, але зате більш зручні в експлуатації. Їх фільтруючий наповнювач знаходиться поза акваріумом.
    Отруйні речовини органічного або неорганічного походження перетворюються або розщеплюються всередині фільтра в основному за допомогою живих організмів. У цих процесах беруть участь головним чином аеробні бактерії - крихітні живі організми, діяльність яких обумовлена багатим вмістом кисню у воді. При конструюванні такого фільтра воді надається можливість часто вбирати кисень, що йде на користь бактерій.
    [​IMG]


    Біофільтр повинен забезпечити бактеріям субстрат і воду з високим вмістом кисню. На малюнку - схема проточного фільтра, де вода, пройшовши відсік з гранулятом, проводиться через верхній край стінки в проміжну камеру і при цьому вбирає в себе кисень.
    [​IMG]


    Зміна води в акваріумі
    Як би добре не функціонувала система фільтрів, вони все одно не зможуть видалити з води всі шкідливі речовини. Тому поряд з очищенням води за допомогою фільтрів доводиться регулярно займатися її частковою заміною. Рекомендується щотижня змінювати третину від загального обсягу води в акваріумі. Разом зі свіжою водою в акваріум надходить двоокис вуглецю, необхідна рослинам. При заміні води риби і рослини не повинні піддаватися занадто різкого перепаду температур.

    Для того, щоб одночасно із заміною води прибрати з акваріума мул, який накопичується на дні, використовується сифон.

    Найпростіший сифон - це шланг, на одному кінці якого знаходиться воронка. Зливаючи воду з акваріума, ми воронкою зрушуємо грунт, мул вивільняється, всмоктується в лійку і зливається разом з водою. Є багато видів сифонів: від простого шланга з лійкою, електричних сифонів, де вода не зливається, а проходить через фільтр і повертається в акваріум, до систем зливу-наливу води.
    [​IMG]
     
    саша1978 та goblin9700 подобається це.

Поділитися цією сторінкою